Van Guardamar naar Almuñécar - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van theroadrunners - WaarBenJij.nu Van Guardamar naar Almuñécar - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van theroadrunners - WaarBenJij.nu

Van Guardamar naar Almuñécar

Door: Piet Zijlstra

26 Mei 2015 | Nederland, Oosterwolde

We gaan via Elche waar we de A7 weer nemen. Het is de bedoeling om nu uiteindelijk bij Feike en Geke uit te komen. Vandaag komen we met enige strubbelingen met het navigatie systeem uit in Vera. Onderweg de ene sinaasappelplantage naar de andere en hier zie je ook veel granaatappel plantage, en de laatste plantage staan volop in bloei met schitterende oranje bloesem echt heel mooi. De camperplaats die we bij Vera zoeken ligt midden in the midle of no ware, maar het blijkt de moeite waard om hier te vertoeven. De camperplaats maakt deel uit van een groot complex met tennisverenigingen, squash banen, voetbalvelden en er is een zwembad bij waar we gebruik van mogen maken, evenals van de fitness. Een plaats hebben we hier op het geasfalteerde terrein voor het uitzoeken. Het sanitair is ook prima toilet, wastafel, douche en bidet alles zit in 1 cabine. Er staat een batterij aan wasmachines en dat komt goed uit want er moet wel een wasje gedraaid worden. We boeken hier twee nachten. Het gehele complex is door een Sanjaard die blijkbaar goed in de slappe was zit opgezet. Op onze rustdag maak ik van de gelegenheid gebruik om het gehele complex te bekijken en ontdek dan ook nog dat er een restaurant met terras bij zit. Na de rondwandeling maakt ik gebruik van het zwembad een beetje poedelen en een stukje zwemmen, je moet het ook niet overdrijven. Er komt ook nog een bakker langs maar die is wel erg laat voor het ontbijt, als zij komt is het half elf.
Het blijft prachtig weer en als we uit Vera vertrekken is het reeds ruim boven de twintig graden, nog even fourageren in Vera en dan verder nu langs de kust. Het is een leuke route zo langs de kust met zijn wuivende palmbomen en witte stranden, we komen langs of door Garrucha, Mojácar, Carbonreras. Bij Faro Roldán verlaat de weg de kust en rijden richting Níjar door een bergachtiggebied met prachtige panorama's op de kust. In de omgeving van Níjar gaan we weer de Autovia op richting Almería. We krijgen nu uitzicht op vlakte de Cabo de Gata Níjar en deze is en dat hebben we al gelezen in het boek wat we van Judith cadeau hebben gehad, vol gebouwd met plastic kassen ontelbaar veel en voor zover het oog kan zien allemaal kassen. Het is net een olievlek want de hele zuidkust is bijna helemaal vol gebouwd met dit soort bouwwerken. In de omgeving van Adra verlaten we even de 4 baansweg en nemen een stukje N340 en hier vinden we gelukkig we een parkeerplaats met een mooi uitzicht over de kuststrook. Als we uiteindelijk in Almuñécar aankomen is het even zoeken naar de woning van Feike en Geke, maar het lukt, we maken even hartelijk kennis en dan begeleid Feike mij even naar de camping en dan weer terug naar hun huis La Ladera. Babbelen even leuk bij en de dames opperen om vrijdag naar de markt te gaan, dus zullen we hier 4 nachten blijven. Terug op camping Tropicana instaleren we de camper op onze plaats en gaan ons klaar maken voor de komende drie dagen. Op de eerste dag komen Feike en Geke bij ons koffie drinken en hij moet middags naar de tandarts hier. Hij laat ons nog wel even zien waar in Almuñécar de supers zijn zodat we weten waar we boodschappen kunnen doen. Avonds laten ze ons de binnenstad zien en komen al wandelend uit bij de boulevard, daar gaan we bij een restaurant vis eten met een voor Aafje en een toetje, heeft heerlijk gesmaakt. Bijnhun huis nemen we afscheid en spreken af voor de volgende dag en wij gaan nu verder lopend naar de camping. Dagvtwee hebben we de ochtend voor ons zelf want zij hebben Spaanse les en komen daarna naar de camping om ons af te halen. Wij hebben al geluncht maar zij nog niet en hebben dus we trek in iets. We gaan naar een leuke strandtent genaamd "Los Picos" deze tent heeft een Cararibische uitstraling en daar nemen we een drankje en daarbij en dat is voor ons nieuw,wordt in de Provincie Granada een tapas geserveerd en als een tweede keer iets bestellen komt er weer tapas bij, ze waren beide erg lekker. Dan gaan we nog naar een dorp verderop La Herradura en gaan een kijkje nemen in een nieuwbouwwijk die door een berekeningsfout met berg en al naar beneden begint te zakken. Er zijn al veel bouwvallen waarvan er al diverse ingestort zijn. Project ontwikkelaar is met de noorderzon vertrokken en zit in Brazilië en de aannemer is op de flas, dus erg triest voor de woningbezitters. Dag drie ga ik met de dames naar de markt, vooral een kleding markt met dumpprijzen, ze graaien net als de Spaanse dames in de bergen kleding om, om te zien of er nog koopjes te halen zijn. Daarna nog een slinger door de stad, er was op de markt nog niet genoeg en dan op naar een terras voor drankje. Feike komt daar bij ons hij wist van het markt ritueel en was wijselijk thuis gebeleven. Dan brengen we nog een bezoek aan de plaats Nerja dit is een erg toeristische plaats en we treffen het er is een soort processie aan de gang, dames in klederdracht met grote rode rozetten in het haar de mannen in Spaans tenu met een sambreo op, dit alles met versierde paard-en- wagens. Eenstot van zeker een km lang. Wij gaan de stad in en nemen op het plein een terras en gaan aan de tapas. Daarna nog naar Balcon de Europa een bezienswaardigheid hier in Narja. Feike en Geke halen op de terugweg nog even een aantal flessen water bij de bron en dan weer op naar Almuñécar. We nemen afscheid en kunnen terug zien op drie geweldige dagen. Wij gaan ons nu op maken voor het vervolg van onze reis. Dus tot het volgende verslag. Groetjes Maria en Piet.

• 26 Mei 2015 - 18:07

Jan, Judith, Peer En Guus:

Leuk om nu ook eens wat uitgebreider te kunnen lezen over jullie reis! Goed bezig en vooral blijven genieten! Liefs van ons allen XXX