Op naar het zuiden. - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van theroadrunners - WaarBenJij.nu Op naar het zuiden. - Reisverslag uit Oosterwolde, Nederland van theroadrunners - WaarBenJij.nu

Op naar het zuiden.

Door: Piet Zijlstra

24 Mei 2015 | Nederland, Oosterwolde

Het is ongeveer 10 uur als Maria en Piet beginnen aan hun avontuur, een reis door Spanje en Portugal. We rijden via Zwolle Arnhem en Maastricht naar Blegny in België. Onderweg hebben we nog wel af te rekenen met een aantal fikse april buien, die soms gepaard gaan met hagel en natte sneeuw. In Zuid Limburg maken we nog even van de gelegenheid gebruik om asperge's en aardbeien te kopen. Maar afwachten of we in het buitenland nog asperge's tegen komen. We overnachten in Bledny op een camperplaats bij een tot museum ingerichte oude kolenmijn. Een keurige camperplaats.
Van Blegny rijden we eerst naar Luxemburg waar we natuurlijk tanken. Via Thinville richting Nancy, vlak voor Nancy verlaten we de snelweg en gaan daar door de Haute Marne. Een mooi glooiend landschap met veel bloeiend koolzaad en jong opkomend graan gelardeerd met groene velden, hierdoor heeft het landschap veel weg van een grote mozaïek. We genieten hier met volle teugen van. Onze tweede stop is in Froncles, de camperplaats die we hier willen bezoeken is niets. Maar gelukkig is hier een leuke kleine camping Municipal, we staan hier met nog een ander stel en dat zijn vaste gasten, worden hier op deze fraaie camping gastvrij door de receptioniste onthaald.
Na een goede nachtrust gaan we weer verder. Door de Haute Marne en verlaten de regio Ardennen Champagne ben rijden Bourgonge in. Ook hier weer veel bloeiend koolzaad en opkomend graan. De granen zullen over een poosje weer de goudgele kleuren krijgen en die passen dan weer goed bij de streek "Cote Dor" omstreeks twee uur bereiken we onze bestemming, een camperplaats in Louhans. Bekijken middags nog even het stadje en maken ons dan op voor de nacht.
De afgelopen nacht heeft het voortdurend geregend en dat doet het bij ons vertrek nog steeds. Komen tot de ontdekking dat het vandaag 1 mei is en alles is vandaag gesloten, we moeten nog wel tanken en dat lukt met de creditkaart gelukkig bij Le Celerc. Via Bourg en Bres en Lyon waar het even uitkijken is, raken hier nog in een file verstrikt, maar dat duurt gelukkig niet erg lang. We trekken nu door naar Tournon sur Rhône het is inmiddels weer droog geworden en boeken hier op de camping voor twee nachten. Even bij komen van het reizen.
Na twee nachten gaan we verder, nadat we zaterdag op de fiets zijn wezen shoppen bij de Supermarche. We halen voor onderweg bij de plaatselijke bakker nog een flute. Een groot deel van onze route vandaag gaat langs de Rhône en rijden we de Langedoq in. Het blijft vandaag bewolkt en zo nu en dan valt er een spettertje regen, al mag dit geen naam hebben. Omstreeks half vier komen we aan bij de camping Municipal in Loupain,al zoekend om een geschikte plaats vliegt er een hop voor ons uit over de camping, erg leuk natuurlijk zo'n hop, dit is een vogel als je die eenmaal gezien hebt dan zal je hem niet weer vergeten. Hier blijven 1 nacht.
Nu nog èèn stop in Frankrijk en dan Spanje in. Rijden vandaag langs Beziers, Narbonne en Perpignan naar Maureillas waar we eigenlijk twee nachten willen blijven. De camping valt ons tegen en als de camping beheerster dan ook nog met het verzoek komt om de tweede nacht op een andere plaats te gaan staan en dan in de brandende zon is voor ons de maat vol en wordt het dus 1 nacht Maureillas.
We trekken vandaag door een stukje Pyreneeën, in Prats de Molló la Preste stoppen we even om brood te halen. Zijn hier al eens eerder met onze vrienden Joop en Dicky uit Heerde geweest, het is een aardige plaats die veel toeristen trekt. Dan rijden we over de pas Col de Arles Spanje in. Ook hier net als door heel Frankrijk heen de bloeiende Acasia's, die en dat vinden wij heerlijk ruiken. Ook veel geel bloeiende struiken en planten, zoals de brem, wolfsmelk en sedem. Via Olet en Anglès komen we uit in Gerona.
Daar komen we in problemen, de camperplaats die we zoeken kunnen we met geen mogelijkheid vinden en besluiten na geruime tijd om naar een camping op zoek te gaan. Ook dat blijkt niet gemakkelijk, de eerste camping blijkt opgeheven, de tweede is gesloten en bij de derde is het bingo. In Platje d'Aro kunnen we op de vier sterren camping Valldaro terecht. Krijgen plaats 2201 toe gewezen en komen naast een echtpaar uit Eindhoven te staan. Zij Ellie en Lammert vinden dit wel prettig, ze hebben zo een beetje aanspraak. Maria kan goed met Ellie door de bocht, het lijkt wel of ze gelijk geprogrammeerd zijn, avonds gaan we met zijn viertje in het restaurant van de campig uit eten en zitten daarna nog even gezellig na.
Het is alweer dag 9 van onze reis gaan we over de tolweg, zou volgens zeggen niet duur zijn, maar wij vonden het na zo'n 300 km en dan ruim 29 euro lichter toch wel fors betaald. Goed dat weten we dan ook weer, we zijn inmiddels in Peniscola en daar zoeken we een Stop en Go Camperplaats, komen uit bij Los Pinos en dat is een erg druk bezochte camperplaats met erg veel landgenoten die hier voor een stop blijven. Wij boeken twee nachten, even bij komen van het reizen.
Na een heerlijke dag rust, lekker in het zonnetje, bereiden we ons voor op onze volgende trip.
Wij gaan vandaag op voor een bezoek aan onze oude buurtjes uit Oosterwolde die naar Spanje geëmigreerd zijn. Komen vandaag op de A7 de Autovida Meditaraneo terecht, een prachtige vierbaans weg en tolvrij. Komen aan in Rajalos en nu wordt het zoeken naar Piet en Margaret, hun adres is niet in het navigatiesysteem te vinden. Gelukkig weten we van Piet dat er bij hun op de hoek van de straat en Lidl is en bij de winkels vind de navigatie de bewuste vestiging van de Lidl. Daar koersen we op af en nog even shoppen en dan naar Piet en Margaret. Zij staan versteld dat we hen zonder hulp hebben kunnen vinden, maar zijn wel blij om ons terug te zien. Kletsen nog even heerlijk bij, dit onder het genot van een hapje en een drankje. Maken alvast afspraken voor morgen en dan gaan wij naar Camping Marjan in Guardamar en boeken hier twee nachten. De camping is prima met goed sanitair en royale plaatsen.
De volgen
Node morgen komen ze ons bij de camping afhalen en nemen ons mee op sleeptouw. We bezoeken eerst een grote weekmarkt en als we daar uitgeslenterd zijn gaan we lunchen in een leuk restaurant gerund door Nederlanders. Er is dan vandaag zelfs een viskraam op het terras met o.a. Hollandse Nieuwe en een broodje paling. Daarna gaan we terug naar hun huis en kan Piet Bo de hond uitlaten. Nog even war nagepraat over de woning en de woning waarna ze op zoek zijn en dan gaan we de stad in. Eerst naar een GiGa winkelcentrum, waar Maria bij Zara natuurlijk slaagt, ze koopt een mooie blouche. Dan nemen ze ons mee naar de haven en parkeren daar de auto en dan langs de visafslag richting de boulevard. Daar is een visrestaurant waar we wat gaan nuttigen er worden diverse visgerechten besteld met iets te drinken erbij. Na het eten nog een stukje boulevard gepikt en dan over een vaste markt, lijkt wel wat op een kerstmarkt met houten kramen. Daarna brengen ze ons weer terug naar de camping en nemen we hartelijk afscheid. Was erg gezellig allemaal en leuk om ze nog eens terug te zien.
Tot zover ons reisverslag en jullie moeten nog even geduld hebben op het volgende verslag. Groetjes Maria en Piet.

• 24 Mei 2015 - 16:12

Leuk

• 25 Mei 2015 - 14:09

Hester:

Prachtig reisverslag en wat hebben jullie al veel gedaan in zo'n korte tijd.
    Lijkt me (ons) heerlijk om zo op reis te gaan. Helemaal de tijd aan jezelf hebben. Dat zit er voor ons nog niet in. Maar wij hebben ook niet te klagen.
    Ga lekker door zo en hou ons op de hoogte met de verhalen.
    Geniet en groetjes van Hester en Edwin. XXX